Mænd bag falske profiler vil snyde polske piger

Hej!

Som lovet vil jeg i dag skrive videre om de falske profiler.

Denne gang om profiler, der overraskede mig fuldstændig, fordi de var rettet mod polske piger. Jeg troede aldrig, at piger fra Østeuropa, som jo stadig er kendt for at have økonomiske problemer – især nu under den globale finanskrise -, ville blive udsat for bedrageri.

En amerikaner i Nigeria
For nogle måneder siden oprettede en mand fra USA en profil under navnet “ellsworthman.” I teksten skrev han, at han havde polsk nationalitet, var 49 år gammel og enkemand. Navnet på byen, han kom fra, passede med postnummeret (jeg tjekkede på Google). Han var bygningsingeniør uden børn og talte ikke polsk, fordi han efter eget udsagn ikke havde haft mulighed for at lære det i USA.

Han tilføjede et sødt billede og betalte for medlemskabet. En sympatisk mand, men ikke ligefrem nogen fotomodel, så derfor vakte han slet ikke min mistanke.

ellsworthman

ellsworthman

Jeg var glad på pigernes vegne, i hvert fald dem, der havde lyst til at finde oversøiske venner.

Trods alt var han ikke den første amerikaner på Meetpol.

Desværre varede min glæde ikke ret længe. Efter et par måneder fik jeg en mail fra en pige, der kom i kontakt med manden.

De udvekslede hurtigt private e-mailadresser og begyndte at skrive sammen.

Hun sendte mig alle de mails, hun havde fået af ham – 10 stykker. I begyndelsen skrev han utrolig meget om sine følelser til hende og eller det sædvanlige: Om sine drømme, sit arbejde i USA som ingeniør, sine planer… I en mail skrev han om et nyt arbejde, han havde fået i Nigeria, hvor han sammen med sine ansatte skulle bygge noget stort og komplekst. Så var der breve om forberedelser til rejsen, snak om en bank i Nigeria og håb om, at alt ville gå , som det skulle.

Desværre gik ikke alt, som det skulle. Det viste sig, at banken ikke ville udbetale pengene efter mandens ankomst til Nigeria. Hvorfor? Der kom en lang forklaring, som jeg ikke havde lyst til at læse. Manden var tydeligvis en bedrager.

Til sidst bad manden pigen om at sende 350 euro til hans bankkonto i Nigeria for at redde ham fra en uventet nødssituation – i kærlighedens navn.

Hvor frækt af ham og hvor synd for kvinden, som troede på alt, hvad han skrev de første par måneder (indtil advarselslamperne begyndte at blinke i de sidste mails) .

Eksperterne
Melder man sig ind på en stor datingside, fx meetic.com, bliver man lynhurtig kontaktet af mænd, der gemmer sig bag falske profiler. De vil som regel chatte.

Det gør kontakten hurtigere. De må være eksperter, der meget hurtigt kan gennemskue et potentielt offer. De skriver meget om følelser, drømme, familien og den slags; ting, de tror, kvinden vil høre, og de tager sjældent fejl. Sådan starter de deres rejse til pengeoverførslen.

Jeg ved ikke, hvor mange kvinder der hopper på deres eventyrlige historier, men der må være nogen, der gør det, siden de bliver ved med at dyrke deres “forretning”på den måde.

marktaylor1

marktaylor1

Her en anden falsk profil af en “englænder”. Profilen findes stadig på min side for at advare pigerne. Mænderne på billederne er sandsynligvis helt uskyldige, og de ved intet om, at deres billeder er blevet “lånt” fra internettet af en bedrager.

marktaylor2
marktaylor2

 

 

 

 

 

 

Det er ikke kun forsøget på svindel, der gør mig sur, men tidsspildet. Hvor meget tid og energi har pigerne ikke spildt på bedrageren. De stærke og smukke følelser, som de havde for mændene på billederne, skulle erstattes med dyb skuffelse. Er det ikke synd for alle de mennesker, der hele tiden bliver skuffet på denne ufølsom måde ?

Hele sit voksne liv bliver man desillusioneret lidt efter lidt: Først at Julemanden ikke findes, bagefter at skønhed ikke kommer indefra, og til sidst at din far ikke er din rigtige far… Nå nej, måske ikke😉

Heldigvis er det ikke så slemt, fordi de polske piger er fornuftige, men lidt sur kan man da godt blive.

Om meetpol

Jeg har selv oplevet at flytte til udlandet på grund af kærligheden. Jeg er født og opvokset i Polen, men mødte i 1989 en dansk mand gennem et kontaktbureau. Med min lille datter flyttede jeg til Danmark og begyndte et helt nyt liv. * Min mand og jeg oprettede et kontaktbureau for polske kvinder og danske mænd, hvilket blev starten på en lang række initiativer, der siden 1989 har skabt utallige par.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

